.

Ο λόγος στασίμων 1:1 ενός κεραιοσυστήματος, δεν συνεπάγεται τον 1:1 λόγο μεταφοράς ισχύος, προς την κεραία!

Thursday 29 December 2016

Radio wireless sets from Lancaster Bombers in WW2

A true cockpit conversation.

 Taken from Volume 1 of the CD RAF Bomber Command at War, this clip takes you into the belly of an Avro Lancaster B.Mk, I (ED586: EM-F), named F for Freddie, as it engages a German night fighter.
It was September 1943 and two BBC correspondents were on board. Wynford Vaughn Thomas and Reginald Pidsley were there to record what it was like on a dangerous flight over enemy territory.
The bombing mission was piloted by Flight Lieutenant Ken Letford. They were in flight with 315 other Lancasters and four Mosquitos, all part of the 207thSquadron of the RAF. The Mosquitos dropped spoof flares further out to distract German fighters.
The 207th was a squadron of high losses and the BBC men were aware of the dangers they faced to get this recording. That night, 422 people in Siemensstadt, Moabit, and Charlottenburg died, and 22 RAF Lancasters went down. Despite the excitement of what they had witnessed that night, Thomas and Pidsley broadcast this clip only 12 hours after landing back at the RAF base at Langar in Nottinghamshire.
Obviously, the danger of flying amongst German planes spitting bullets made getting such a recording difficult, but the atmospheric conditions made it hard as well.
This recording was made using a process that required them to cut the discs in flight from acetates and then warm them up. The altitude was such that the disc material was too brittle to cut and could not be made into a recordable disc until Pidsley warmed it up inside his jacket. The recording was then made on a BBC midget recorder resembling in both appearance and difficulty an antique gramophone.
In the recording you will hear the first six of these airmen listed:
Skipper: Ken Letford
Navigator: Con Connelly
Engineer: Charlie Stewart
Bombardier: Bill Bray
Gunner:  Henry Devenish
Mid gunner: Jock Fieldhouse
Wireless Operator: Bill Sparkes

Για την προπαγάνδα του BBC στην μέση του Β'Π.Π. δύο τεχνικοί του, πραγματικοί τεχνικοί, πέταξαν σε μία αποστολή βομβαρδισμού καταγράφωντας τους διαλόγους και τους "ήχους". Μεγάλη τεχνική δυσκολία καθώς θα έπρεπε να έχουν τους δίσκους από λάκα νιτροκυταρίνης μέσα στα ρούχα τους για να τους κρατούν ζεστούς και διαμορφώσιμους. Η έγραφή δε, θα γινόταν με την βοήθεια μιας συσκευής η οποία έμοιαζε με γραμμόφωνο "αντίκα". Αντίκα ακόμα και για τό 1943! 12 ώρες μετά την προγείωση οι εγγραφές είχαν διαμορφωθεί και μεταδίδονταν από την υπηρεσία του BBC.
Τα πολεμικά αεροσκάφη όχι μόνο δεν είχαν κλιματισμό αλλά ενίοτε οι τρύπες από τις σφαίρες, διευκόλυναν την κυκλοφορία του αέρα και κρατούσαν την καμπίνα και το κήτος σε σταθερή θερμοκρασία -15°!

No comments:

Post a Comment

Ονομάζομαι Τάκης Περρέας και αυτό είναι το προσωπικό μου ιστολόγιο, όπου “ιστολόγιο” το Δικτυακό ημερολόγιο!
Εδώ γράφω τις απόψεις μου, τις θέσεις μου, τις μελέτες μου και γενικά ό,τι έχει να κάνει μ' εμένα!
Δεν ζω από το ιστολόγιο, αντίθετα μου αφαιρεί αρκετό χρόνο από την καθημερινότητά μου. Δεν περιμένω να πλουτίσω λοιπόν ούτε από επισκέψεις, ούτε από “κλικ” σε σελίδες!
Με δεδομένη την ανυπαρξία σχολιασμού και ερωτήσεων, επιτρέπω πιά, μόνο σε μέλη να κάνουν σχόλια και ερωτήσεις. Στην περίπτωση που πραγματικά θέλετε να σχολιάσετε ή να ρωτήσετε, στείλτε ένα e-mail για να εγγραφείτε αυτόματα μέλος!
Κάντε όσες τεχνικές ερωτήσεις θέλετε και θα προσπαθήσω να απαντήσω σε όλες με τον καλύτερο και επεξηγηματικότερο τρόπο.
Αυτός είναι ο λόγος άλλωστε, για τον οποίο το ξεκίνησα (άσχετα αν μερικές φορές εγώ ο ίδιος ξεμακραίνω)!