.

Ο λόγος στασίμων 1:1 ενός κεραιοσυστήματος, δεν συνεπάγεται τον 1:1 λόγο μεταφοράς ισχύος, προς την κεραία!

Sunday 14 February 2010

Ραδιόφωνο χωρίς μπαταρίες και ο SV1AIA

-->
Το 1975 σε ένα σχολικό περιοδικό εκδόσεως του ΟΕΔΒ, είχε δημοσιεύσει ένας καθηγητής Φυσικής ένα σχέδιο για κατασκευή Ραδιοφώνου χωρίς μπαταρίες!
Κάτι η «ραδιοαρβύλα» και κάτι τα «παραμύθια» για το Πολυτεχνείο, το μυαλό των περισσότερων από εμάς τότε, γύριζε γύρω από την εκπομπή αλλά και την λήψη!
Αυτό το ραδιόφωνο έπρεπε να το φτιάξω. Κόστιζε ελάχιστα ακόμα και για το πενιχρό χαρτζιλίκι του τότε και δεν είχε κόστος συντήρησης-αλλαγής μπαταριών!
Τις διακοπές του Πάσχα λοιπόν τις είχα περάσει στη Τρίπολη όπου εργαζόταν ο πατέρας μου εγκαθιστούσε πομόνες(αντλίες βαθέων υδάτων) στα πηγάδια στους γύρω κάμπους. Το παιδί για όλες τις δουλειές περιγράφει το τι έκανα και το τι δεν έκανα, για να αυξήσω το χαρτζιλίκι!
Έτσι λοιπόν αγόρασα τον μεταβλητό των 500pf ή περίπου τόσης χωρητικότητας αγόρασα και την δίοδο γερμανίου OA90 από το κατάστημα του Κ. Μάντη και ο Γιώργος ο ραδιοτεχνίτης του καταστήματος μου είχε χαρίσει το πηνίο φερίτη μαζί με ένα μεγάλο μέρος της τέχνης του για το μοντάρισμα του ραδιοφώνου!
Το κρυσταλλικό ακουστικό το οποίο είχα αγοράσει για το ραδιόφωνο αυτό είχε την ιδιομορφία να ενώνει την κάψα του ακουστικού με το καλώδιο με ένα ιδιόμορφο βύσμα το οποίο όταν έκανες μια απότομη κίνηση με το κεφάλι αποσυνδεόταν από το ακουστικό και δεν ταλαιπωρούσε το κυρίως βύσμα.
Χτες, σε μια επίσκεψη για καφέ και κουβεντούλα στο σπίτι του SV1AIA και ενώ μου έδειχνε ένα μέρος των ραδιοερασιτεχνικών θησαυρών του, μου έδειξε ΕΚΕΙΝΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ το οποίο είχα χρησιμοποιήσει στην πρώτη μου «κατασκευή» η οποία μου έδειξε τον δρόμο στον Ραδιοερασιτεχνισμό!
Διηγόντας του αυτήν ακριβώς την ιστορία, μου το χάρισε και γι αυτό θα ήθελα να τον ευχαριστήσω δημόσια και δια μέσω αυτού του ιστολογίου.
Σ΄ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΩΣΤΑ και αυτήν την φορά το ακουστικό αυτό θα ακούσει κάτι περισσότερο από τον Ραδιοφωνικό σταθμό Τρίπολης και τον ποδοσφαιρικό αγώνα του Παναρκαδικού τον οποίο είχε ακούσει την πρώτη φορά!

υ.γ.1 Σας έχω ήδη αναφέρει τα υλικά γι αυτό το μικρό και πάμφθηνο δέκτη.
Μία ράβδος φερίτη 10 εκατοστά το πολύ.
Ένα μεταβλητός πυκνωτής (polivaricon) γύρω στα 200pf
Μία δίοδος Γερμανίου OA90
Ένα κρυσταλλικό ακουστικό ή ακουστικό μεγάλης Ωμικής αντίστασης (2.000Ωμ και πάνω)

υ.γ.2 Αν κάποιος θυμάται τον τίτλο του περιοδικού ή ακόμα καλύτερα θυμάται αυτό το άρθρο, θα ήμουν πολύ χαρούμενος αν μοιραζόταν τις αναμνήσεις του μαζί μου!

4 comments:

  1. Συνάδελφε Τάκη μπήκα τυχαία στο Site σου και δεν σου κρύβω ότι ενθουσιάστηκα . Σου στέλνω τα συγχαρητήρια μου . Είμαι ο SV1HO ο Δημήτρης (QTH Νέα Μάκρη) που και εγώ το 1966-67 κάνοντας τα πρώτα βήματα ξεκίνησα από άρθρα της «ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΛΟΓΗΣ» έφτιαξα ένα ραδιοφωνακι με γαληνίτη και γείωση στο σωλήνα του καλοριφέρ , τον πομπό στα μεσαία με ένα τρανζ. BC107 ( αν θυμάμαι καλά ?) προχώρησα στην αυτοταλαντωτη 6L6 διαμορφούμενη από τον ενισχυτή ενός πικ-απ TEPPAZ. Τότε ήρθε η ασφάλεια στο σπίτι ( 3-4 μήνες μετά το πραξικόπημα) και με τράβηξαν στο 14ο Αστ . Τμήμα Τέρμα Αμπελοκήπων όπου τελικά με άφησαν ελεύθερο μετά από υπεύθυνη δήλωση του πατέρα μου ότι δεν θα ξανα ασχοληθω με ραδιοπομπούς. Αμέσως την επομενη ,επεσα στην δουλειά και έφτασα στις 2Χ 807 και τέλος σε δυο 6146 . Δυο χρόνια αργότερα ,ήμουν στην 3η Γυμνασίου, κάνοντας διακοπές στην Νέα Μάκρη και δίνοντας το τηλέφωνο μου για αφιερώσεις ,με τσουβαλιάσανε και με στείλανε στρατοδικείο αφού με είχαν προηγουμένως κρατήσει τρεις ολόκληρες μέρες στο τμήμα της χωροφυλακής και με ετοίμαζαν , απ ότι έλεγαν ,για τις φυλακές Αβέρωφ. Τελικά ο στρατοδίκης με άφησε να πάω σπίτι μου αφού πρώτα του υποσχέθηκα ότι δεν θα ξανα ασχοληθω με τέτοιες “αμαρτίες”. Βέβαια με το που πήγα σπίτι πάλι το κολλητήρι έπιασα ,τους μεταβλητούς και τις λυχνίες…. Κανά δυο χρόνια αργότερα έδωσα τις εξετάσεις πήρα την άδεια μου και με την παρέα στους Αμπελοκήπους ( SV1GQ , 1HS, 1HP, 1FZ) έπεφτε τρελό ξενύχτι και κυνηγητό των DX. Μάλιστα δεν θα ξεχάσω την επιμονή και το ταλέντο του GQ του Γιαννάκη Κυπριανιδη ο οποίος είχε φτιάξει Homemade Trancseiver ( Σχέδιο από το Handbook) Κάθε πηνιακι του δέκτη συντονισμένο με το Gridipmeter …..ατελείωτη δουλειά και υπέροχο αποτέλεσμα. Κεραίες , κεραίες κεραίες ….ανέβα κατέβα στους ιστούς και πάει λέγοντας . Ωραίες και αξέχαστες εποχές . Τον ραδιοερασιτεχνισμο τον ζήσαμε έντονα και το όλο θέμα είχε μια άλλη αίγλη μια και τότε δεν υπήρχαν ούτε Internets ούτε repeaters ούτε κινητά. Αυτά εν ολίγοις , και πάλι συγχαρητήρια για την ιστοσελίδα σου, πολλά ’73.

    Με εκτίμηση
    o SV1HO
    techn313@yahoo.gr

    ReplyDelete
  2. Ευχαριστώ πολύ και να είσαι καλά να μοιράζεσαι αναμνήσεις μαζί μας!
    Μην χαθούμε!

    ReplyDelete
  3. Γεια σου φιλτατε θα ηθελα να σε ρωτησω για τη γειωση.Ειναι καταλληλη η γειωση του ηλεκτρικου δικτυου του σπιτιου για τετοιες κατασκευες?Καπου εχω διαβασει οτι ειναι ακαταλληλη παρολα αυτα εχω δει βιντεο στο γιουτουμπ που χρησιμοποιειται.Αυτο εχει σαν αποτελεσμα πανω σε αυτο το θεμα να εχω μπερδευτει.Μηπως ξερεις κατι πανω σε αυτο?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Γειά σου φίλτατε και 'σένα!
      Θα προτιμούσα μιά ανεξάρτητη και αποκλειστική γείωση αλλά για να μην γίνομαι υπερβολικός, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το μπλεντάζ της δίπολης κεραίας σου (ή τον σουμιέ που χρησιμοποιούσαμε εκείνα τα χρόνια!)
      Η μόνη μου διαφωνία ως προς την ηλεκτρική γείωση της πρίζας είναι γιατί αν στην απίθανη περίπτωση διακοπεί ο Ουδέτερος της ΔΕΗ, η Ηλεκτρική Γείωση είναι αυτή η οποία θα κλιθεί να παίξει αυτόν τον ρόλο. Με τέτοια ιδιοκατασκευή κι ένα καλώδιο στο αυτί...

      Delete

Ονομάζομαι Τάκης Περρέας και αυτό είναι το προσωπικό μου ιστολόγιο, όπου “ιστολόγιο” το Δικτυακό ημερολόγιο!
Εδώ γράφω τις απόψεις μου, τις θέσεις μου, τις μελέτες μου και γενικά ό,τι έχει να κάνει μ' εμένα!
Δεν ζω από το ιστολόγιο, αντίθετα μου αφαιρεί αρκετό χρόνο από την καθημερινότητά μου. Δεν περιμένω να πλουτίσω λοιπόν ούτε από επισκέψεις, ούτε από “κλικ” σε σελίδες!
Με δεδομένη την ανυπαρξία σχολιασμού και ερωτήσεων, επιτρέπω πιά, μόνο σε μέλη να κάνουν σχόλια και ερωτήσεις. Στην περίπτωση που πραγματικά θέλετε να σχολιάσετε ή να ρωτήσετε, στείλτε ένα e-mail για να εγγραφείτε αυτόματα μέλος!
Κάντε όσες τεχνικές ερωτήσεις θέλετε και θα προσπαθήσω να απαντήσω σε όλες με τον καλύτερο και επεξηγηματικότερο τρόπο.
Αυτός είναι ο λόγος άλλωστε, για τον οποίο το ξεκίνησα (άσχετα αν μερικές φορές εγώ ο ίδιος ξεμακραίνω)!