.

Ο λόγος στασίμων 1:1 ενός κεραιοσυστήματος, δεν συνεπάγεται τον 1:1 λόγο μεταφοράς ισχύος, προς την κεραία!

Thursday 24 March 2016

Ταυ κεραία για τα 160m!


Η δύναμη της Φύσης και η δύναμη της Φυσικής σε μία φωτογραφία. Δεσπόζουσα στο κέντρο αυτής της πανοραμικής βουκολικής φωτογραφίας του Δημήτρη SV8ANW,βλέπετε την δύναμη της Φύσης με την μορφή αίνος Ψυχρού Μετώπου!
Δεξιά σε δεύτερο πλάνο βλέπετε την δύναμη της Φυσικής με την μορφή μίας δίπολης κεραίας. Με την οποία κεραία θα ασχοληθούμε.
Θα έχετε διαπιστώσει ότι είμαι θιασώτης των συμμετρικών πολυζωνικών κεραιών, τροφοδοτουμένων με ανοικτή γραμμή. Η δίπολη αυτή συμμετρική κεραία πληρεί τις δικές μου προϋποθέσεις και κάτι ακόμα.
Με συνολικό μήκος 44 μέτρα είναι πλήρους ηλεκτρικού μήκους για την μπάντα των 80/75 μέτρων. Το κάτι παραπάνω έγκειται στο γεγονός ότι με την προσθήκη αυτεπαγωγής και Ταυ συνδεσμολογίας, συντονίζει αλλά και εκπέμπει πάρα πολύ καλά στα 160 μέτρα!
Όσοι λοιπόν έχουν μία κεραία σαν αυτή μπορούν να ακολουθήσουν τα βήματα του Δημήτρη και να εκπέμψουν στην Top Band!

Ο Δημήτρης αποσυνδέει το 4:1 Current Balun και βραχυκυκλώνει την ιδιοκατασκευασμένη ανοιχτή γραμμή με το κόκκινο jumper το οποίο βλέπετε στην φωτογραφία. Στην συνέχεια συνδέει ένα πηνίο 6 σπειρών και μήκους 10 εκατοστών τυλιγμένο σε πλαστική σωλήνα διαμέτρου 100mm. 
Πηνίο το οποίο εγώ το “βλέπω” βάση του προγράμματος mini RC calculator να είναι 5.9nH, και με μονόκλωνο καλώδιο (NYA) 1.5mm μήκους 3 μέτρων, εισέρχεται στο shack. 
Συνδέει την άλλη άκρη του καλωδίου με τον κοννέκτορα ο οποίος έρχεται από τον π/δ και βουαλά(!) η εκπεμπόμενη ισχύς είναι 90 Βατ και τα στάσιμα 1.4:1.


Θα μου θυμίσετε εδώ ότι εγώ ο ίδιος έχω γράψει ό,τι “ο λόγος στασίμων 1:1 ενός κεραιοσυστήματος, δεν συνεπάγεται τον 1:1 λόγο μεταφοράς ισχύος προς την κεραία”. Άρα γιατί να μην συμβαίνει αυτό κι εδώ.

Ο λόγος είναι ένας, απλός και μία λέξη.
Ομοαξονικό!
Δεν υπάρχει ομοαξονικό καλώδιο να συνδέει τον π/δ με το πηνίο ή την κεραία και να παρουσιάζει απώλειες!
Εάν το NYA δεν περνά κολλητά από μεταλλικές επιφάνειες δεν παρουσιάζει παρά ελάχιστη απώλεια ισχύος. Αλλά ακόμα και στην περίπτωση κατά την οποία πλησιάζει κάποια μεταλλική κατασκευή, άλλο πράγμα είναι η απώλεια κι άλλο η απορρόφηση.
Το συνολικό μήκος του κεραιοσυστήματος αυτού δεν είναι ούτε καν λ/4 με αποτέλεσμα όπως γράφει το ARRL Antenna Book, η σύνθετη αντίσταση θα ευρίσκεται κάπου μεταξύ 8Ωμ και 16Ωμ. Σε αυτήν την περίπτωση κι αν δεχτούμε τα 10Ωμ ώς τιμή υπολογισμών, ο λόγος στασίμων θα έπρεπε να ήταν 50/10=5. Πως λοιπόν βλέπουμε 1.4:1 αντί για 5:1?
Ο λόγος είναι απλός.

Ο Δημήτρης αντιστάθμισε τις απώλειες RF γης με ράντιαλ, αντίβαρα και φράχτες!
Εξασφάλισε έτσι την ζητούμενη εύκολη και χωρίς απώλειες επιστροφή RF, ανεβάζοντας έτσι τον βαθμό απόδοσης της κεραίας.

Ένα ράντιαλ 15 μέτρων από τον π/δ προς τον κήπο, 25 μέτρα σύρμα μέσα στο χώμα δίπλα από μία σωλήνα αποχέτευσης, άλλα μικρότερα κι ένα σύρμα+περίφραξη συνολικού μήκους 200 μέτρων! Οι ενώσεις της περίφραξης, όπως βλέπετε και στις φωτογραφίες, έχουν κολληθεί μεταξύ των με φιάλη προπανίου και έχουν ψεκαστεί με σπρέι ψυχρού γαλβανίσματος.

Έτσι η κεραία καταφέρνει να βλέπει το είδωλό της και να εκπέμπει την εφαρμοζόμενη ισχύ από το να ζεσταίνει το έδαφος!
Ακόμα κι αν η κεραία τροφοδοτείτο με ομοαξονικό καλώδιο, θα μπορούσε να το βραχυκυκλώσει στην άκρη προς την μεριά του π/δ και να το συντονίσει το κεραιοσύστημα ως κεραία Ταυ.
Χωρίς τα αντίβαρα και τα ράντιαλ δεν θα είχε καμία ελπίδα να εκπέμψει ικανοποιητικά και χωρίς απώλειες Γης.
Η λέξη κλειδί είναι η σωστή και ικανοποιητική, RF Γη!
Πιστεύω ότι με την περιγραφή αλλά και τις φωτογραφίες σας δίνω ιδέες για να φτιάξετε ή να μετατρέψετε/βελτιώσετε κάτι δικό σας.

Είμαι στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία αλλά και ο Δημήτρης πολύ τακτικά ακούγεται στο 1.843MHz. Ρωτήστε τον ίδιο ή “ακούστε” την κεραία του! 

No comments:

Post a Comment

Ονομάζομαι Τάκης Περρέας και αυτό είναι το προσωπικό μου ιστολόγιο, όπου “ιστολόγιο” το Δικτυακό ημερολόγιο!
Εδώ γράφω τις απόψεις μου, τις θέσεις μου, τις μελέτες μου και γενικά ό,τι έχει να κάνει μ' εμένα!
Δεν ζω από το ιστολόγιο, αντίθετα μου αφαιρεί αρκετό χρόνο από την καθημερινότητά μου. Δεν περιμένω να πλουτίσω λοιπόν ούτε από επισκέψεις, ούτε από “κλικ” σε σελίδες!
Με δεδομένη την ανυπαρξία σχολιασμού και ερωτήσεων, επιτρέπω πιά, μόνο σε μέλη να κάνουν σχόλια και ερωτήσεις. Στην περίπτωση που πραγματικά θέλετε να σχολιάσετε ή να ρωτήσετε, στείλτε ένα e-mail για να εγγραφείτε αυτόματα μέλος!
Κάντε όσες τεχνικές ερωτήσεις θέλετε και θα προσπαθήσω να απαντήσω σε όλες με τον καλύτερο και επεξηγηματικότερο τρόπο.
Αυτός είναι ο λόγος άλλωστε, για τον οποίο το ξεκίνησα (άσχετα αν μερικές φορές εγώ ο ίδιος ξεμακραίνω)!