.

Ο λόγος στασίμων 1:1 ενός κεραιοσυστήματος, δεν συνεπάγεται τον 1:1 λόγο μεταφοράς ισχύος, προς την κεραία!

Saturday 26 July 2008

Κατασκευή κεραίας HF - VHF - UHF SLIM JIM ανανεωμένο!

Ενημερωμένο!


Παρουσίαση και κατασκευή της κεραίας παντός καιρού και συχνοτήτων Slim Jim!
Ο σχεδιαστής της και κατασκευαστής της ήταν ο Fred Judd G2BCX. Για την ιστορία την πρώτη κεραία την κατασκεύασε πειραματικά με σύρμα κρεμάστρας (coat hanger wire)!

Δεν υπάρχει πρόβλημα στο υλικό που θα χρησιμοποιήσετε, αρκεί να είναι αγώγιμο (hi! hi!) και να υπολογίσετε και τον συντελεστή επιβραδύνσεως (velocity factor).
http://bfreebandingtalktheplanet.runboard.com/t2125
Η γωνία ακτινοβολίας της είναι πολύ χαμηλή και μπορεί να φτάσει ακόμα και την 1 μοίρα!
Αυτό την κάνει εξαίρετη DX κεραία ειδικά στα Βραχέα. Ό μόνος λόγος που δεν περπάτησε είναι το μεγάλο μέγεθος για αυτές τις συχνότητες.
Φανταστείτε ότι για τα 80m το ύψος της, χοντρικά, θα είναι 60 μέτρα!!!
6 μέτρα σωλήνα σηκώνουμε και τον γεμίζουμε αντηρίδες μην πέσει. Πόσο μάλλον για τα 60 μέτρα!!!
Βολική αρχίζει να γίνετε από τα 20m κι επάνω, καθόσον το μήκος της είναι για αυτήν την μπάντα γύρω στα 15 μέτρα όπου μ’ ένα ψαροκάλαμο 15 μέτρων έχουμε την απαραίτητη στήριξη.
Έχω κατασκευάσει πάρα πολλές Slim Jin για τα 4m και για τα 2m. Ίσως κάποιοι να θυμούνται τις Slim Jin 2Μέτρων που πωλούσα μερικά Ham Fest μερικά χρόνια πριν. Ήταν μέσα σε κίτρινες fiberglass σωλήνες και τις διαφήμιζα με κέρδος 18 dbr!!!
Θα μου επιτρέψετε εδώ να κάνω μια παρένθεση και να σας εξηγήσω το τι σημαίνει το ( r ) στο dbr.
Ο κάθε κατασκευαστής σήμερα έχει φτάσει να συγκρίνει τα μούσμουλα με τα τρόλεϊ επειδή και τα δύο είναι κίτρινα και μ’ αυτό τον τρόπο να ανεβάζει τα θεωρητικά και υποτιθέμενα, db της κεραίας του. Το κέρδος μια κεραίας είναι πάντα σε σύγκριση με το κέρδος κάποιας άλλης.
Ποια είναι τώρα αυτή η άλλη? 
Είναι ένα ισοτροπικό δίπολο? 
Είναι ένα πραγματικό δίπολο? 
Είναι το απόλυτο μηδέν? 
Τι είναι τέλος πάντων???
Έτσι λοιπόν και εγώ έδωσα αυτό το κέρδος στην κεραία μου συγκρίνοντάς της με ένα rubber duck!!! Το ραμπεράκι που λέμε? Άντε μπράβο!
Βάση θεωρίας λοιπόν, η αύξηση 6db είναι μια μονάδα αύξηση στη λήψη και αφού η κεραία μου ήταν 3 μονάδες καλύτερη στην λήψη από ένα ραμπεράκι αυτόματα γινόταν 18dbr!
Γιατί δηλαδή, ο κάθε «επώνυμος» κατασκευαστής είναι καλύτερος από εμένα?
Αν μη τι άλλο, εγώ, δεν είμαι ψεύτης!
Κλείνω την παρένθεση αλλά όχι το θέμα. I’LL BE BACK! (αυτό είναι απειλή!)
Όπως μπορείτε να δείτε στην φωτογραφία η κεραία μοιάζει πολύ με την γνωστή και μη εξαιρετέα κεραία τύπου J.
Οι ποιο προσεκτικοί θα δουν μια Zeppelin με 2*λ/2 σε φάση και μ’ ένα λ/4 σύστημα προσαρμογής ( matching stub) βραχυκυκλωμένο στην μια άκρη του. Σε κάποιο σημείο κοντά στο βραχυκύκλωμα η αντίσταση είναι 50Ωμ και μπορούμε εκεί να συνδέσουμε την κάθοδό μας.
Ανάλογα το υλικό κατασκευής είναι και ο συντελεστής απωλειών τον οποίο πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας. Επίσης θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν το γεγονός ότι αν διαλέξουμε να βάλουμε την κεραία μέσα σε σωλήνα είτε από PVC ή fiberglass ή όποιο άλλο υλικό θα χρειαστεί να μειώσουμε τις διαστάσεις της.
Αν χρησιμοποιήσετε σύρμα, μπρουντζοκόλληση, χαλκοσωλήνα ή κάτι συναφές ο συντελεστής επιβράδυνσης, το λεγόμενο Velocity Factor ή VF, είναι 0,97.
Αν χρησιμοποιήσετε καλώδιο ανοικτή γραμμή 300Ωμ (αυτό το αχνό ροζ) ο συντελεστής είναι 0,82. Αυτό το καλώδιο χρησιμοποιούσα κι εγώ στις δικές μου Slim Jim!
Αν το καλώδιο είναι ανοικτή γραμμή 450Ωμ μαύρη ο συντελεστής είναι 0,90.
Για συχνότητες VHF και UHF η απόσταση ανάμεσα στα 2 μισού μήκους κύματος (λ/2) στοιχεία μπορεί να είναι 1cm και στον αντίποδα, κατά κάποιον τρόπο, στα 20m μπορεί να είναι γύρω στα 5cm.
Είναι πάρα πολύ εύκολη κεραία στην κατασκευή και στον πειραματισμό.
Για να σας δώσω μια ιδέα και προτού αρχίσετε να ζητάτε ανοικτές γραμμές ή άλλα εξωτικά υλικά, πάρτε ένα κομμάτι σύρμα ηλεκτρολογικό μήκους 3 μέτρων. Μετρήστε μισό μέτρο από την μια πλευρά και τσακίστε το γύρω από ένα τρυπάνι 10χιλιοστών. Έχετε έτσι μια μεγάλη Τζέυ κεραία. Βρείτε το λ/4, διαιρώντας το 72 με  την συχνότητα (72/F), και κόψτε το ελεύθερο μικρό κομμάτι ενώ κάντε μια μολυβιά στο απέναντι μεγάλο. Υπολογίστε και το λ/2 τώρα διαιρώντας το 143 με την συχνότητα πάλι για την οποία υπολογίζετε την κεραία (143/F). Τσακίστε και το μεγάλο μήκος του σύρματος και μετρήστε και σε αυτό πάλι λ/2 αφαιρώντας το περίσσευμα. Το διάκενο από το τελείωμα του λ/2 με την αρχή του λ/4 θα πρέπει να είναι γύρω στο 1 εκατοστό. Πειραματιστείτε με διάφορες λήψεις της καθόδου. Το κατάλληλο σημείο είναι συνήθως κάπου μεταξύ1% και 2% του μήκους κύματος. Αφού κατασκευάζουμε την κεραία για τα 2m το σημείο αυτό θα είμαι κάπου στα 4 εκατοστά χωρίς να είναι απόλυτο. 
Αν ο ιστός στήριξης της κεραίας μας δεν είναι μεταλικός μπορείτε να κάνετε το καλώδιο της καθόδου 5 στροφές γύρω του. Αν είναι μεταλικός θα τις κάνετε στον αέρα προσεκτικά την μία δίπλα στην άλλη σε διάμετρο 3~4 εκατοστά.
Πειραματιστείτε!
Σε μερικές μέρες έρχομαι στην Ελλάδα για διακοπές. Το μπλογκ θα παραμείνει αδρανές για κάποιον καιρό. Κάποιες αναρτήσεις ανάλογα τα κέφια θα ανεβαίνουν από καιρό σε καιρό. Το e-mail μου και τα τηλέφωνα μου, Αγγλικά κι Ελληνικά, ισχύουν!
Καλό καλοκαίρι και καλές διακοπές.

Να διαβάζετε πολύ και να πειραματιζόσαστε περισσότερο!!!




2 comments:

  1. TO DOKIMASA ME KALODIO THLEORASEOS KAI PEZH SKETIKA KALA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία το καλώδιο και η συγκεκριμένη Σύνθετη Αντίστασή του.
      Ακόμα και πλαστική σωλήνα να χρησιμοποιούσες σαν φόρμα και ν΄ ανέβαζες απλό 1.5mm 2mm σύρμα από την μία πλευρά και να το κατέβαζες από την άλλη, καλή απόδοση θα είχε!
      Ουσιαστικά η κεραία είναι 2 κομμάτια λ/2 σε φάση. Αν το ένα κομμάτι λ/2 δημιουργεί Χ πεδίο, τα δύο λ/2 κομμάτια, δεν θα δημιουργήσουν 2Χ RF πεδίο αλλά σίγουρα κάτι καλύτερο από το πρώτο!
      Δες την κίτρινη ένθετη φωτογραφία.

      Delete

Ονομάζομαι Τάκης Περρέας και αυτό είναι το προσωπικό μου ιστολόγιο, όπου “ιστολόγιο” το Δικτυακό ημερολόγιο!
Εδώ γράφω τις απόψεις μου, τις θέσεις μου, τις μελέτες μου και γενικά ό,τι έχει να κάνει μ' εμένα!
Δεν ζω από το ιστολόγιο, αντίθετα μου αφαιρεί αρκετό χρόνο από την καθημερινότητά μου. Δεν περιμένω να πλουτίσω λοιπόν ούτε από επισκέψεις, ούτε από “κλικ” σε σελίδες!
Με δεδομένη την ανυπαρξία σχολιασμού και ερωτήσεων, επιτρέπω πιά, μόνο σε μέλη να κάνουν σχόλια και ερωτήσεις. Στην περίπτωση που πραγματικά θέλετε να σχολιάσετε ή να ρωτήσετε, στείλτε ένα e-mail για να εγγραφείτε αυτόματα μέλος!
Κάντε όσες τεχνικές ερωτήσεις θέλετε και θα προσπαθήσω να απαντήσω σε όλες με τον καλύτερο και επεξηγηματικότερο τρόπο.
Αυτός είναι ο λόγος άλλωστε, για τον οποίο το ξεκίνησα (άσχετα αν μερικές φορές εγώ ο ίδιος ξεμακραίνω)!